Kicsit jobb lett, maradhat?

Tanulmányok

A weboldal készítés, mint projekt

Bilau Kinga - 2011.03.22.

„Projektnek tekintjük azokat az egyszeri, komplex feladatokat, amelyek jól meghatározott költségkeretek között, pontosan rögzített határidőre megoldhatók.”1

Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy a website készítés során melyek a projekt mérföldkövei (szakaszai), és kik, milyen munkakörben végzik el a feladatokat.

A weboldal készítés szakaszai

A céges weboldalak munkafázisait Berényi Konrád három fő szakaszra – tervezésre, kivitelezésre és üzemeltetésre – bontja.2

Tapasztalataink szerint a megrendelők többsége a három szakasz közül a tervezést, valamint az üzemeltetést hajlamos elhanyagolni, amelynek legfőbb oka az, hogy nem ismeri a lehetőségeket, illetve a rendelkezésre álló eszközöket. Amennyiben ehhez a fejlesztő cégtől, esetleg egy online marketing szakértőtől megfelelő segítséget kap, úgy az eredmények szinte minden esetben meghaladják az elvárásokat.

I. Tervezés

Mindig a célok és az online üzleti modell meghatározásával kezdődik. Legfontosabb kérdések:

  1. Kik lesznek az oldal látogatói?
    Célcsoport meghatározása. Pl.: 30-40 év közötti üzletemberek és üzletasszonyok, akiknek fontos a társadalmi státusz.
  2. Milyen céllal készül az új weboldal?
    Az oldal általános célja lehet például imázsépítés, értékesítés vagy ügyfélszerzés.
  3. Melyek a weboldal konkrét céljai?
    Konkrét cél lehet például az ajánlatkérés, a megrendelés vagy a feliratkozás hírlevélre.
  4. Milyen tartalom lesz az oldalon? Hogyan épül fel az új weboldal?
    Website struktúrája, menü- és almenüpontok.
  5. Honnan érkeznek majd a látogatók?
    A látogatók érkezhetnek például a keresők találati listájáról, offline vagy online fizetett hirdetésekből.
  6. Mit tehetnek majd a látogatók az oldalon?
    Híreket olvashatnak, képeket, videókat nézhetnek, ajánlatot kérhetnek, feliratkozhatnak a hírlevélre stb.
  7. Milyen funkciókra lesz még szükség?
    További funkció lehet a nyelvkezelés, az online bankkártyás fizetés, a törzsvásárlói rendszer vagy például a reklámkezelés.
  8. Vannak-e egyéb, speciális elvárások?
    Különleges design elemek, akadálymentesítés, adminisztrátori szintek megkülönböztetése stb.

Nagyobb projektek esetén szükség lehet átfogó rendszertervezésre is, hogy a rendszer egyes elemei közötti kapcsolatok és összefüggések előre ismertek legyenek. Ennek hiányában a kivitelezés közben kell majd reagálni a felmerült problémákra, amelynek könnyen a minőség láthatja kárát.

Szintén nagyob projektek esetén érdemes külön ergonómiai szakértőt is bevonni (aki rendelkezik a megfelelő szakértelemmel ahhoz, hogy a designer mankójául szolgáló wireframe-et készítsen, valamint ergonómiai szempontból irányítsa a tervezést és a fejlesztést).

Fejlesztői költségeket érintő kérdés, hogy az egyes tartalmi elemeket (pl. hírek) milyen funkciók fogják kiszolgálni. Takarékoskodhatunk ugyan a fejlesztésen, ám ennek ára később a tartalomszerkesztő ideje vagy éppen az oldal nem egészen egységes megjelenése lehet.

Résztvevők a weboldal tervezés fázisában

A tervezésben a megrendelő képviselője, fejlesztői oldalon pedig a projekt menedzsere vesz részt. Optimális esetben rajtuk kívül a programozó, a designer és az online marketing szakértő, nagyobb projektek esetén pedig az ergonómiai szakértő is szerepet kap.

II. Kivitelezés

A sorrend természetesen igény szerint variálható, de a kivitelezés alapvetően négy fő szakaszból áll:

  1. Grafikai tervezés (weboldal design)
  2. Fejlesztés (site build és programozás)
  3. Tartalmak elkészítése és feltöltése
    (szöveges, képi, esetleg multimédiás elemek)
  4. (Funkcionális) tesztelés és hibajavítás

Résztvevők a weboldal kivitelezés fázisában

A kivitelezésben a designer, a site builder, a programozó és a tartalomszerkesztő vesz részt. Munkájukat a projektmenedzser, valamint az online marketing szakértő ellenőrzi és hangolja össze, nagyobb projektek esetén az ergonómiai szakértő iránymutatásaival.

Online marketing szakértő igénybevétele tehát a kivitelezés fázisában is javasolt, hiszen ő az, aki, ergonómiai szakember hiányában gondoskodik az ergonómiai tesztelésről, illetve ellenőrzi az oldal működését SEO szempontból. Igénybe vehetünk még szövegírót, SEO szövegírót, és idegen nyelvű verziók esetén fordítót is. Az elkészült oldal funkcionális tesztelését jellemzően megrendelői oldalon is elvégzik.

III. Üzemeltetés

Az oldal üzemeltetése kulcskérdés, a feladatok egy részét már a kivitelezés munkafázisa előtt szükséges elvégezni. Gondoskodni kell a technikai háttérről: a domain név regisztrációról és tárhely szolgáltatásról. Ez utóbbi biztosítja az oldal publikus elérhetőségét, és ettől függ, hogy a fejlesztés milyen technikai környezetre történik.

A webfejlesztő cégek jellemzően ezen a ponton hagyják magukra az ügyfeleket, hiszen a szerkesztőségi rendszerek segítségével maguk is képesek a tartalmat frissíteni, a látogatók elemzéséhez pedig rendelkezésre áll a szerver oldali vagy külső statisztika.

Fontos azonban tudni, hogy bármennyire is jól átgondolt a rendszer (a tervezés fázisa megfelelő hangsúlyt kapott), az esetek többségében (projektmérettől függetlenül), a kivitelezés lezárását követően is szükség lesz a fejlesztő cég, valamint az online marketing szakértő munkájára. Ennek oka, hogy az üzemeltetés során lehetőséget kell teremteni arra, hogy a webanalitikai adatok, valamint a felhasználói tapasztalatok alapján az oldal funkcionalitását bővíteni, módosítani tudjuk, továbbá gondoskodni kell a látogatottság, valamint az oldal hatékonyságának folyamatos növeléséről.

Résztvevők a weboldal üzemeltetés fázisában

Egy céges weboldal üzemeltetéséhez hosting szolgáltatóra, tartalomszerkesztőre és fejlesztőre van szükség, de jó, ha számíthatunk a designer, valamint az online marketing szakértő munkájára is. Igénybe vehetünk továbbá szövegírót, SEO szövegírót és idegen nyelvű verziók esetén fordítót is.

Miért fontos a tartalomszerkesztés?

A weboldal használhatóságával kapcsolatban a tartalomszerkesztőnek hatalmas a felelőssége. Számos, egyébként jól megtervezett oldal kap a szerkesztő ízlésvilágát tükröző, főiskolai jegyzethez hasonlító arculatot, de előfordul az is, hogy akkora méretű képeket helyeznek el az oldalakon, hogy szinte lehetetlen kivárni a betöltődést.

A szerkesztőnek figyelnie kell a website, valamint az egyes oldalak tartalmi felépítésére is (menühierarchia logikájának megőrzése, címsorok következetes használata, információk elrendezése), továbbá a nem-szöveges elemek kezelésére (képek ellátása címmel, egyéb elemekhez részletes, értelmező leírás).

Ahhoz természetesen, hogy a tartalomszerkesztő mindezt HTML szerkesztői ismeretek nélkül is következetesen tudja alkalmazni, szükség van arra, hogy a designer még a kivitelezés fázisában meghatározza az alapvető online arculati elemeket (címsorok, hivatkozások, már látott hivatkozások stb.), amelyeket a fejlesztő a programozott rendszerbe épít.

 

Forrás:

1. Kellermann Éva; Kővágó Zoltán; Dr. Orova Márta; Dr. Zöld-Nagy Viktória: Az uniós pályázatok készítésének módszertana. Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft., Budapest, 73. o.

2. Berényi Konrád: Legyen céges weblapunk!