Kicsit jobb lett, maradhat?

Tanulmányok

Weboldal készítés - az 5+1 leggyakoribb tévhit

Bilau Kinga - 2010.06.26.

A tévhitek mostanság kedvelt téma, egyik kedvenc, ezzel kapcsolatos webhelyem a Tévhitek blogja. Ez itt azonban egy céges website, és mivel mi weboldalakat készítünk, a következőkben saját tapasztalataimat gyűjtöttem csokorba.

1. Fejlesztőre a website indulását (élesítést) követően már nem lesz szükség.

Rengeteg cég keres meg minket olyan igénnyel, hogy módosítsuk a már elkészült oldalának tartalmát, vagy fejlesszük tovább a rendszert. A legtöbb ilyen esetben sajnos bármennyire is szeretnénk, nem tudunk segíteni. Előfordul például, hogy egy flash alapú weboldalnak nincs meg a forráskódja, vagy annyira kusza a kód, hogy költséghatékonyabb lenne az egész oldalt újra fejleszteni.

Tipp: Válasszon olyan megbízható fejlesztőt, aki akár évek múltán is rendelkezésére áll!

2. Mivel csak 3 menüpont van, nem lesz szükség szerkeszthető tartalomra.

Az induló vállalkozások gyakran publikálják első website-jukat kevés tartalommal, azonban a cég fejlődésével azok az információk is gyarapodnak, amelyeket meg szeretnének osztani a közönséggel, vagy költözés esetén a cégadatokat szeretnék aktualizálni. Ilyenkor problémát jelent, ha a tartalmat nem tudják saját maguk, HTML szerkesztői ismeretek nélkül módosítani, és az oldalt fejlesztő cég vagy régi szomszéd már nem elérhető.

Tipp: Fektessen nagy hangsúlyt a website fejlesztés előkészítési szakaszára, és amennyire csak lehetséges, gondolkozzon hosszú távon! Ebben sokat segít, ha cége vagy szervezete rendelkezik jövőképpel, valamint egy olyan website-ot készíttet, amelynek tartalmát saját maga is tudja bővíteni, frissíteni.

3. A szöveget minimalizáljuk, hiszen egy kép többet mond ezer szónál.

Ez óriásplakátok, televíziós reklámok vagy online képes hirdetések (bannerek) esetén valóban igaz. Ahhoz visszont, hogy látogatókat hozzunk a keresők találati listájáról, elengedhetetlen a rengeteg frissülő, szöveges tartalom, amelyet a látogatók és keresőmotorok igényeit figyelembe véve érdemes strukturálni. A látogatók az organikus (nem fizetett) találati listáról csak akkor tudnak eljutni oldalunkra, ha az tartalmazza a keresett kulcsszót vagy kifejezést. A SEO szövegírás egyik legfontosabb feladata, hogy összehangolja a látogatóknak és a keresőknek szánt tartalmat, így nem elegendő, ha a kulcsszavak és kifejezések pusztán a keresőknek szánt tartalomban (meta keyword és description) jelennek meg.

Tipp: Döntse el már az előkészítési szakaszban, hogy az oldal tartalmát ki fogja szerkeszteni, illetve ki írja majd a látogatóknak és a keresőmotoroknak szánt szöveget!

4. Az egyediség a cégvezető köszöntőjét jelenti vagy azt, hogy odatesszük a menüpontokat, a nyelvválasztót, a keresés mezőt és egyéb eszközöket, ahová eddig még senki.

Könnyen belátható, hogy a látogatók nem a cégvezető beköszönő oldaláért érkeznek, hanem azért, mert információkat keresnek. Ahhoz, hogy meg is találják, a website ergonómia alapszabályát be kell tartani: a navigációs és segédeszközöket érdemes odatenni, ahol a felhasználók keresik. Az igazi innováció az, amikor így alkotunk egészen újat és egyedit. Előfordulhat az is, hogy egy-egy szabályt tudatosan megszegünk, de ezt ne a túláradó kreativitás hanem a jobb használhatóság érdekében tegyük.

Tipp: Amennyiben az oldal sikerét nem szeretné a website fejlesztőre vagy rosszabb esetben a véletlenre bízni, már az előkészítési szakaszban olvasson el legalább egy használhatósággal kapcsolatos könyvet! Ha rám hallgat, itt kezdi: Steve Krug (2008): Ne törd a fejem! HVG Kiadó Zrt., Budapest

5. Nekem nincs konkurenciám.

Sokszor halljuk. Szokásos marketinges válasz erre, hogy a Pepsinek nem a Coca-Cola, hanem a csapvíz a konkurenciája. Ám online marketing szempontból egy "konkurencia nélküli" termék vagy szolgáltatás bevezetése mindig költségesebb, illetve nem feltétlenül elegendő hozzá az alapvető SEO eszközök használata, hiszen az emberek nem ismerik, így nem keresnek rá a keresőkben.

Tipp: Ha biztos abban, hogy nincsen konkurenciája, vizsgálja meg, ki fogja megvásárolni termékét vagy szolgáltatását, van-e valódi kereslet rá, esetleg helyettesíthető-e más termékkel vagy szolgáltatással. A website fejlesztés során, már az előkészítési fázisban fordítson kiemelt figyelmet arra, hogy honnan és hogyan fognak látogatók érkezni az oldalra, illetve mekkora költséggel és munkával jár majd az oldal népszerűsítése.

5+1. Létezik olyan cég, amelyik megmondja a tutit.

Ez a megbízók részéről érthető elvárás, azonban az interneten kizárólag a változás tényét tudjuk precízen, előre, felelősségünk teljes tudatában megjósolni.

Erre remek példa, amikor a jól ismert technikai környezet, valamint a rendelkezésünkre álló információk alapján elkészítünk egy website-ot, majd optimalizáljuk a listamegjelenést (oldal title és description). Néhány hónappal később azonban a Google találati listája kiegészül a webolalakról készített előnézeti képpel, amelyen - egy speciális oldalmegjelenítő effekt miatt - gondosan optimalizált website-unk tartalma nem, csak a háttérszíne látszik. Természetesen fejlesztőnk azonnal elvégzi a tökéletes megjelenéshez szükséges módosításokat, ám a megváltozott körülményekhez alkalmazkodnunk kellett.

Mindazonáltal, az elérendő konkrét célok meghatározása, amelyektől Megbízónk elégedett lesz, nélkülözhetetlen. Ugye, nem túl kézzelfogható cél az, hogy maximalizálni szeretnénk az értékesítési volument ezen és ezen a célpiacon? Amennyiben nem áll rendelkezésünkre elegendő információ arról, hogy mekkora az igény az adott termékre vagy szolgáltatásra és milyen versenytársakkal kell szembenéznünk, még célokat sem vagyunk képesek kitűzni. Ha figyelembe vesszük az évtizedes tapasztalatainkat, és trendérzékenységünknek csak szerénységünk szab határt - vagy pusztán eltekintünk az állandó változás tényétől -, ilyen információk alapján hogyan és milyen időtávban gondolkozva tudnánk megmondani a tutit? Legalább egy kicsit kételkedjünk, ha valaki ilyet ígér!

Tipp: Fogadja el a változást, és tervezzen erre felkészülve! Az interneten a versenyelőny egyik forrása a konkurenciánál gyorsabb reakcióidő. Emellett gyűjtsön minél több információt a vevőkről és a versenytársakról, hogy valódi célokat tudjon kitűzni, mert ennek hányában az eredményeket sem lesz képes értékelni, értékelés nélkül pedig nem fejlődhet.