Kicsit jobb lett, maradhat?

Tanulmányok

Kulcsszóelemzés

Bilau Kinga - 2009.09.13.

A felhasználók a keresőkben kulcsszavakra és kifejezésekre keresnek. Ahhoz, hogy weboldala a találati listán egyáltalán szerepeljen, tartalmaznia kell a keresett kulcsszót vagy kifejezést, így érdemes ezeket jól kiválasztani. Ez a SEO munka alapja.

A kulcsszóelemzés segít az oldal felépítésének, a menüpontok szerkezetének megtervezésében is, hiszen megmutatja, hogy milyen kifejezéseket használnak a felhasználók, amikor a világhálón információt keresnek.

Kulcsszavak összegyűjtése

Készítsen egy listát a potenciális kulcsszavakról. A lista tartalmazzon weboldalának méretétől függően legalább 100 kifejezést. Forrásként használhatja

  • weboldala tartalmát,
  • a logfájlokból/ webanalitikai eszközökből (pl. Google Analytics) kapott információkat (milyen kifejezésekre keresve találták már eddig is meg website-ját a felhasználók),
  • a versenytárs oldalak tartalmában szereplő kifejezéseket, valamint
  • olyan segédeszközöket, mint a Google Trends és a Google Keyword Tool.

Google Trends: információt nyújt arról, hogy a felhasználók milyen kifejezésekre keresnek leginkább. A szűrők segítségével szűkítheti a listát kategóriák, földrajzi terület, valamint időintervallum szerint is.

Google Keyword Tool: alapvetően keresőmarketing eszköz, tehát a keresőhirdetések kulcsszavazásában nyújt segítséget, de SEO eszközként szintén nélkülözhetetlen, mert a kiválasztott kifejezés szinonimáin kívül megmutatja azok keresési forgalmát is.

Optimális kulcsszavak kiválasztása

Az optimális kulcsszavak kiválasztásának technikáit egy konkrét példa segítségével szeretném bemutatni.

Egy irodaszer kereskedő ügyfelünk tanácsot kért arra vonatkozóan, hogy webshopjában melyik terméket érdemes értékesítenie a Memorex, a Verbatim vagy az Imation márkanevű CD-k közül.

Chris Anderson hosszú farok közgazdasági modelljének ismeretében - amelynek lényege, hogy bár a sikertermékekre nagy a kereslet, a rétegtermékek piaca ezzel szemben együttesen hatalmas és gyakorlatilag határtalan, és mivel a világháló lebontja a fizikai korlátokat, segítségével a rétegtermékek kereslete és kínálata könnyedén egymásra talál - a helyes válasz természetesen az, hogy mindegyiket.

Előfordulhat azonban, hogy a rendelkezésre álló kapacitáskorlát (munkaerő, raktár stb.) a három termék közül mégis választanunk kell, ekkor érdemes megnézni, hogy a világháló közvetítésével melyik termékből tudunk a legtöbbet értékesíteni.

KEI képlet

A kulcsszólista elemzésére elterjedt módszer az úgynevezett KEI képlet alkalmazása, amellyel a rákeresések száma, valamint a konkurens weboldalak mennyisége alapján meghatározható, hogy mely kifejezésekre ajánlott az oldalt optimalizálni. A KEI képlet segítségével tehát a termékek internetes népszerűségét is sorrendbe tudjuk állítani úgy, hogy közben versenyképességünket is figyelembe vesszük.

Rákeresések számának meghatározása

A rákeresések számát a már említett Google Keyword Tool segítségével határozhatjuk meg. Magyarországi célpiac esetén a Haladó beállításokra kattintva az eredményeket Magyarországra és magyar nyelvre igazíthatjuk, azonban az átlagos havi keresési forgalmat globális szinten érdemes vizsgálni, mert a Helyi havi rákeresések gyakran nem hoznak eredményt.

Konkurens weboldalak számának meghatározása

Amennyiben a Google keresőben a listán szereplő szavakra keresünk, a jobb felső sarokban megjelenik a találatok száma, amely a versenytárs oldalak számát mutatja.

A KEI képlet használatával a „cd” általános kulcsszó és a márkanevekkel kiegészített kifejezések esetén a hatékonyság sorrendje a következő: cd, cd Memorex, cd Verbatim, cd Imation. Ennek alapján a Memorex cd-t érdemes értékesíteni.

1. táblázat Kulcsszóelemzés a KEI képlet használatával
Kulcsszó P (rákeresések száma) C (versenytárs weboldalak száma) KEI (P2/C)
cd 673 000 5 750 000 78 770,26
cd Memorex 260 16 700 4,05
cd Verbatim 480 58 800 3,92
cd Imation 16 26 600 0,01

KEI képlet kritika

Pusztán a fenti információk használatával, illetve önmagában a KEI képlet alkalmazásával inkább gyors és egyszerű, mint hatékony eredményt kaphatunk, a képlet ugyanis figyelmen kívül hagyja a konkurens weboldalak minőségét. Hiába van kevés versenytársunk, ha a találati lista első oldalán kizárólag minőségi weblapok szerepelnek. Annak pedig, hogy úgy általában szerepeljünk a találati listán, nincs forgalomnövelő jelentősége, webhelyünknek a találati lista első oldalán kell versenyképesnek lennie.

Minőségi KEI képlet

A konkurens oldalak színvonalát SEO szempontból leginkább a PageRank érték határozza meg, amely több tényezőtől függ, ám az oldalra mutató hivatkozások számán és azok minőségén alapul. Természetesen, amennyiben a PageRank értéket kizárólag a linknépszerűség határozná meg, az oldalak üzemeltetői ezzel könnyen visszaélhetnének. A PageRank érték kiszámításának pontos algoritmusa tehát nem publikus, továbbá a találati lista relevanciájának megőrzése és tökéletesítése céljából a Google mérnökei folyamatosan fejlesztik és finomítják azt. A linkek számának vizsgálata azonban arra mindenképp alkalmas, hogy a versenytárs oldalak minőségét összehasonlítsuk, és ennek segítségével megállapítsuk, hogy webhelyünk mely kulcsszavakra lehet versenyképes.

A versenytárs oldalak minőségének meghatározására hasznos mutató a találati listán szereplő oldalak kora is. Ezeket a mutatókat legkönnyebben egy böngésző plugin, a SEO for Firefox használatával állapíthatjuk meg. Amennyiben telepítjük a bővítményt Mozilla Firefox böngészőnkbe, és kereséskor bekapcsoljuk az alkalmazást, a találati lista kiegészül a versenytárs oldalakról szóló fontos információkkal, így megtudhatjuk, hogy oldalunknak van-e reális esélye arra, hogy a keresett kulcsszóra az első tíz találat között szerepeljen.

Érdemes a KEI képlet eredményeit összehasonlítani egy olyan elemzéssel, amely egy minőségi mutatót is használ. Készíthetünk olyan képletet például, amelyben a rákeresések száma, valamint a versenytárs oldalakra mutató hivatkozások száma szerepel. A kulcsszavakat így vizsgálva megváltozik azok hatékonysági sorrendje: cd, cd Verbatim, cd Memorex, cd Imation. A minőségi KEI képlet szerint egyértelműen a Verbatim márkát érdemes értékesíteni.

2. táblázat Kulcsszóelemzés minőségi KEI képlet használatával
Kulcsszó P (rákeresések száma) L (linkek száma) KEImi (√P/L*10.000)
cd 673 000 973 8 431,30
cd Memorex 260 5 380 29,97
cd Verbatim 480 121 1 810,65
cd Imation 16 2 300 17,39

A sorrendben az első helyen tehát továbbra is a cd kulcsszó szerepel, de a második-harmadik hely felcserélődött, hiszen amellett, hogy a cd Verbatim kifejezésre magasabb a rákeresések száma, van a találati listának egy gyenge pontja (az egyik, listán szereplő webhelyre csak 121 hivatkozás mutat). A 2. táblázat azt is szemlélteti, hogy a gyenge pont miatt a második-harmadik hely kulcsszó-hatékonysága között nagy a különbség.

Normalizált KEI képlet

A minőségi KEI képletet tovább finomíthatjuk normalizált értékek használatával. A normalizálás az adatok fix skálán történő elhelyezését jelenti, ennek hiányában a rákeresések számát és a linkek számát csak kiugró értékekkel tudnánk összehasonlítani, mert azok szétszórt intervallumon helyezkednek el. Normalizált KEI képlet használatával a fenti lista utolsó két eleme változott: cd, cd Verbatim, cd Imation, cd Memorex. A normalizált KEI képlet szerint is a Verbatim márkát érdemes értékesíteni, azonban a második helyre az Imation cd került.

3. táblázat - Kulcsszóelemzés normalizált KEI képlet használatával
Kulcsszó Pnorm (rákeresek normalizált száma) Lnorm (linkek normalizált száma) KEInorm (Pnorm/Lnorm)
cd 1,00 0,25 4,07
cd Memorex 0,10 1,00 0,10
cd Verbatim 0,10 0,10 1,01
cd Imation 0,10 0,47 0,21

A normalizált KEI képlet tehát a következő:

((P-Pmin)x90/(Pmax-Pmin)+10)/100
((L-Lmin)x90/(Lmax-Lmin)+10)/100

P = rákeresések száma
L = linkek száma
Pmax = legtöbb rákeresés
Pmin = legkevesebb rákeresés
Lmax = legtöbb link
Lmin = legkevesebb link
Pnorm = rákeresések normalizált száma 0,1-1,0 skálán
Lnorm = linkek normalizált száma 0,1-1,0 skálán

A 3. táblázatban láthatjuk, hogy a normalizált értékek a P oszlopban az első elem kivételével megegyeznek, az eltérést az L oszlop elemei mutatják, és ennek köszönhető, hogy bár csak havi 16 látogatót tudunk a „cd Imation” kifejezéssel szerezni, a „cd Memorex” kifejezésre keresve a találati listán szereplő weblapok minősége nagyon magas, így oldalunk azokkal szemben kevésbé lehet versenyképes.