Kicsit jobb lett, maradhat?

Tanulmányok

Linképítés

Bilau Kinga - 2011.08.08.

A weboldalak értékét az oldalra mutató hivatkozások száma és minősége alapvetően meghatározza. Érdemes tehát a linkeket tudatosan és szisztematikusan építeni.

Tipp: használja táblázatunkat a linkek státuszának követéséhez! »

A linkek gyarapítására sok módszer létezik, ezeket együttesen használva érheti el a megfelelő eredményt. Bár az elnevezés mennyiségi kérdést sugall, a minőség ennél is fontosabb: az igazán értékes hivatkozások magasabb PageRank értékű oldalakról mutatnak a website-ra, és a kulcsszóelemzésben nyertes szavakat használják (ezeket nevezzük linkre rakott kulcsszavaknak).

Linkgyűjtemények

Website-ját számos linkgyűjteménybe regisztrálhatja díjmentesen. Magyar nyelvű tartalmakhoz a Startlap, valamint a dmoz Open Directory Project magyar katalógusa hozza a leggyorsabb eredményt. Az előbbi segítségével a minőségi oldalra mutató hivatkozásokon kívül releváns látogatókat is szerezhet, mert sok felhasználó kiindulási pontként használja, amikor az interneten információt keres. Az utóbbi pedig a webhely általános értékét növeli azzal, hogy a Google a szakértő szerkesztők okán magas relevanciát tulajdonít az itt szereplő oldalaknak. A dmoz katalógusába csak egyetlen, a főoldalunkra mutató hivatkozás kerülhet fel. A Startlap oldalaira viszont minden olyan gyűjteménybe ajánlhatja linkjét, amely kapcsolódik a témához. Itt használhat úgynevezett mélylinkelést is, amikor az adott lap témájához leginkább illő aloldalt regisztrálja.

Linkajánlás a Startlap oldalaira

A website-ja tartalmához kapcsolódó Startlap oldalakat úgy tudja legegyszerűbben felkutatni, hogy a betűrendes gyűjteményt dobozról dobozra végigböngészi. Törekedjen a teljességre, de a témához szorosan nem kapcsolódó lapokat inkább hanyagolja!

A Startlap oldalain a linkajánlást az adott témához kapcsolódó lap jobb felső sarkában található Eszközök dobozban, a Linkajánló ikonra kattintva kezdheti meg. Ezután el kell fogadnia a lap.hu, majd az adott lap szerkesztőjének linkajánlási szabályzatát. Harmadik lépésként jut el a linkajánló felületre, ahol

  • kiválasztja a doboz címét, amelybe az oldalát ajánlja,
  • megadja az oldala webcímét (használjon mélylinkelést, tehát lehetőség szerint ne a nyitólapot, hanem a website-ja legrelevánsabb oldalát ajánlja),
  • a link szövegét (használjon linkre rakott kulcsszavakat, és amennyiben az adott Lapról közvetlenül érkező látogatókat is szeretne, vagy a szerkesztő a szabályzatban kifejezetten elvárja, a kulcsszavak mellett szerepeljen cége/ brandje neve is),
  • egy részletező leírást (ennek egy része jelenik meg, amikor a látogató a kurzort a link fölé viszi, a doboz aloldalakon pedig a teljes szöveg olvasható),
  • nevét és e-mail címét,
  • jelszavát (a Startlap linkajánláshoz előzetes regisztráció szükséges),
  • majd a rendszer által generált CAPTCHA (humán felhasználó azonosító) kódot.
  • Lehetőség van arra is, hogy üzenetet küldjön a szerkesztőnek, de ez a sikeres ajánláshoz nem feltétlenül szükséges.

További katalógusok

Linképítéshez a Startlap és a dmoz katalógusán kívül használhatja még az alábbi gyűjteményeket:

Lapozz hungaroo.com weblink
LINKCENTER LinkBank WYW
LINKPARK.HU LinkDr.hu MEGAPORT
HUN-WEB LINKWEB  
Startolj.hu Magyar Honlap  

Mellettük létezik még a Linkek.hu, ám erre felkerülnek a LINKCETER katalógusába ajánlott oldalak is, ezért ide nem szükséges külön linkajánlót küldeni.

Mire érdemes figyelni?

A linkajánlások során általánosan az alábbiakra érdemes figyelmet fordítani:1

  • Keresse meg a kiválasztott katalógusban a leginkább megfelelő kategóriát, és ott kérje oldala felvételét. Amennyiben a katalógus erre lehetőséget biztosít, több kategóriába is ajánlhatja oldalát.
  • Ugyanannak a szerkesztőnek egyszerre ne küldjön több linkajánlást.
  • A linkajánló kitöltésekor figyeljen oda, hogy milyen címet ad meg, azaz milyen linkre rakott kulcsszavakat hoz létre, hiszen ez is hozzájárul website-ja keresésfüggő fontosságának növekedéséhez.
  • Ahol lehetőség van rá, használjon mélylinkelést, azaz a link az ahhoz tartozó legrelevánsabb oldalra mutasson.
  • A későbbiekben lehetőség szerint ne változtassa meg a hivatkozott oldalak elérhetőségeit.
  • Tartsa tiszteletben a katalógusok szerkesztőinek elvárásait: ezzel növelheti az esélyét annak, hogy oldala gyorsan bekerüljön (sokszor pedig egyáltalán bekerüljön) az adott katalógusba.
  • Lehetőleg minden külső hivatkozás vagy csak a www-s, vagy kizárólag a www nélküli címekre mutasson. (Sokan a www-t a webcím elengedhetetlen részének gondolják, ezért inkább a www-s változat javasolt.)

Státuszkövetés

A linkajánlások státuszának nyomon követése fontos feladat, hiszen ezáltal elkerülheti, hogy ugyanarra az oldalra több alkalommal is regisztráljon, vagy egyszerre nagyszámú ajánlást küldjön ugyanazon szerkesztőnek.

Közösségi linkmegosztás

A katalógusok mellett egyre népszerűbbek a közösségi oldalak, amelyek lehetővé teszik, hogy a felhasználók megosszák egymással a számukra értékes tartalmakat.

Közösségi oldalak

A közösségi oldalakat (pl. Facebook, IWIW, Google+) finoman és ésszel használja! Az ún. social marketinggel elsődleges célunk mindig a kapcsolatok építése, valamint a folyamatos interakció, nem pedig website keresésfüggő fontosságának növelése.

Közösségi linkmegosztó portálok

Léteznek kifejezetten közösségi linkmegosztó oldalak is, ezek közül magyar nyelvűek: a Propeller, a Reset, a Linkmegosztó, a Linkter, a Startlapon a kedvenc linkek, a Blogter, az UrlGuru és a linkPod. Többségük arra épül, hogy minél több felhasználó ajánl egy bizonyos oldalt, az ajánlott oldal feltehetően annál értékesebb.

Linkmegosztó ikonok a website-on

Segítségükkel a weboldalára érkező látogatók egyszerűen megoszthatják a közösséggel értékes tartalmait. Megosztó ikonokat kész, ingyenes megoldásokkal is generálhat, így csak egy apró kódot kell elhelyeznie a weboldalon, és az ikonok máris megjelennek. Pl.: AddThis vagy Turbo Bookmark.

Fizetős katalógusok

Rengeteg díjmentes lehetőség létezik, így a fizetős katalógusokban nem érdemes megjelenést vásárolni, többek között a nagyon alacsony ár-érték arány miatt.

A fizetős katalógusok között számos olyan található, amelyek üzemeltetői visszaélnek az emberek hiszékenységével: az agresszív direkt értékesítés során a hivatalosnak tűnő direkt levélben vagy eDM-ben, illetve telefonos megkeresés útján "értesítik" a cégeket, hogy lehetőségük van akciós áron "meghosszabbítani" a regisztrációt. Erre a telefonos hívásokat kezelő kollégák többsége gondolkodás nélkül rábólint, mert meg sem fordul a fejében, hogy a cég soha nem is szerepelt az adott gyűjteményben, illetve sosem fizettek a szolgáltatásért. Másik hasonlóképp félrevezető módszer az úgynevezett  "adategyeztetés", amely szintén történhet a fenti három csatorna bármelyikén . Amennyiben meghosszabbítja regisztrációját vagy beleegyezik az adatok javításába, máris küldik a számlát, függetlenül attól, hogy a nyilatkozatot a cég aláírásra jogosult képviselőjeként tette-e. Előfordulhat az is, hogy előzetes megkeresés nélkül, úgynevezett proforma számlát kap, amelyet reklamáció hiányában befogadottnak tekintenek, később pedig küldik a valódi számlát.

Mivel ezek a szolgáltatások hatékonyságukat tekintve igencsak megkérdőjelezhetők, továbbá az üzemeltető cégek olykor a törvénysértésig is elmennek (például jól  álcázott kéretlen reklámleveleket küldenek), minden ilyen típusú megkeresésnek érdemes utánanézni, mielőtt a szolgáltatásért járó díjat átutalná.2

 

Forrás:

1. Jároli József: Katalógusokba regisztrálás

2. Berényi Konrád: Internettudakozó, avagy a robotok támadása